Je moet eerst aankomen om te kunnen vertrekken!

2 februari 2018 - Antananarivo, Madagaskar

Volgens sommigen moet je eerst aankomen om te kunnen vertrekken. (Zelf moest ik juist afvallen...) Je kunt natuurlijk pas aankomen als je vertrokken bent, je bent dan, in de tussentijd, onderweg. Wij hebben in iedergeval, na een erg roerig vertrek, een rustige maar lange reis gehad. Voor Mathilda de eerste keer vliegen. Ik denk niet dat opstijgen, turbulentie en landen haar erg bevallen zijn maar over het algemeen heeft ze van de meeste dingen genoten. Leuk om zuid Europa en Afrika vanuit de lucht te bekijken.

Vliegroute Douane Tana

Zodra we in Antananarivo geland zijn ervaren we de cultuur. Overheidsfunctionarissen die met zijn 4en een paspoort controleren, erg behulpzaam voor de wachtrijen, en zeer opdringerige kruiers die de bagage uit je handen rukken in de hoop een fooi te ontvangen. De taxi is ook een ervaring. Waarschijnlijk nooit een APK gezien en onderweg springen er mensen achterop om mee te liften. Ze hangen dan aan lussen die blijkbaar speciaal daarvoor aan het busje zijn gemonteerd.

Op de basis van YWAM zijn we bijzonder gastvrij ontvangen door Setra en zijn vrouw Mirana. Water, koekjes, zoutjes en een persoonlijke boodschap op ons bed. Samen nog koffie gedronken en om een uur of 3 in bed gekropen.

Welkom YWAM Tana IMG_2941 Miljoenen

Vandaag wakker geworden met een prachtig uitzicht over Antananarivo. De ochtend hebben we gebruikt om geld te wisselen. Met een wisselkoers van 3840 Ariary per euro zijn we direct millionair. Onderweg naar de bank krijgen we een beeld van de stad. Veel winkeltjes langs de weg, super druk verkeer en bedelende kinderen.

In de middag hebben we een presentatie bijgewoond van een Zwitserse vrijwilligster over voeding. We leerden over goede combinaties met rijst zodat kinderen hier voldoende mineralen, eiwitten en vitaminen binnen krijgen. De leerkrachten die hier op de YWAM basis werken gebruiken deze informatie om ondervoeding te bestrijden.

Diëtiste

Het avondeten was erg gezellig bij kaarslicht. De stroom blijkt hier regelmatig afgesloten te worden. Dat hoort er gewoon bij, net als het gegeven dat er slechts af en toe stromend water is. Na het eten hebben we een deel van de cadeaus en “hulpgoederen” uitgedeeld. Setra, Mirana en de kinderen zijn er erg blij mee. Het komt hier heel goed terecht!

Kadoos Setra

1. MC Jonkers:
    2 februari 2018
    Hallo allemaal,

Fijn dat jullie na zo'n lange reis veilig aangekomen zijn. We wensen jullie een mooie en zegenrijke tijd toe in Madagaskar. Leuk om de verhalen op het weblog te lezen en er zo ook een beetje bij te kunnen zijn.
    Veel liefs van Arnoud en Margriet
  2. Ashley:
    Hi mathilda & gezin

Wat goed om te lezen dat jullie veilig aangekomen zijn! Hoop dat het je allemaal is mee gevallen ondanks de turbulentie..
    Ik wil jullie veel plezier wensen en Gods zegen met wat jullie daar allemaal mogen mee maken!

Tot snel
  3. Heleen W.:
    3 februari 2018
    Leuk om te lezen! Het gaat weer helemaal kriebelen hier. Geniet!!
  4. Bart van R.:
    3 februari 2018
    Fijn om te weten dat jullie veilig aangekomen zijn. Jullie hebben in een korte tijd al veel meegemaakt merk ik en bijzondere ervaringen opgedaan.
    Veel succes en plezier nog!
  5. Wies Kneppers:
    H
    Allo lieve mensen fijn dat jullie goed zikm aangekomen
    Wat een belevenis voor jullie voor al om het samen te beleven met jullie gezin Maar jullie kennende word het allemaal goed En genieten lieve groet uit Nederland
  6. Peter en marianne:
    3 februari 2018
    Hallo lieve mensen fijn dat jullie goed zijn aangekomen we hopen dat jullie lekker bezig zijn grt peet en marianne ĺ
  7. Marielle:
    4 februari 2018
    Wat gaaf om te lezen en fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Keep uo the good work!
    Liefs Marielle
  8. Petra Paauw:
    5 februari 2018
    Lieve luggies super leuk om mee te leven met jullie. Hoop snel weer een blog te lezen. Blessings 😗 and a lot of love.
  9. Mathilda:
    6 februari 2018
    Dank voor jullie lieve reacties , we maken een hoop nieuwe dingen mee en God is zooo goed voor ons dit merk ik in heel veel dingen... bijvoorbeeld in de vele overwinningen van vliegtuig en de Afrikaanse bumpy roads🤪 ik wens jullie zegen en liefde en God gaat mee liefs en in liefde verbonden Thil
  10. Gerda:
    6 februari 2018
    Wat mooi om jullie reis verslag te kunnen lezen en zo op de hoogte gehouden te worden. Geniet ervan en veel zegen.