Je moet eerst aan spullen komen om te kunnen vertrekken.

6 februari 2018 - Toamasina, Madagaskar

Een verandering van plannen. In plaats van “outreach” naar dezelfde dorpen als het team van vorig jaar is ons gevraagd naar enkele dorpen ten zuiden van Tamatave (Taomasina) te gaan. Het is een boottocht van 4 uur. We verblijven dan in een dorp aan een kanaal en vandaar uit bezoeken we meerdere dorpen in de omgeving.

We gaan op outreach onder begeleiding van 4 vertalers die we vandaag hebben ontmoet. Zij vertelden ons de impact die een bezoek van een Nederlands team heeft. Het is voor hen een enorme bemoediging en een hele goede kans om mensen de principes van Gods koninkrijk te leren. Het is geweldig om te zien dat de lokale missionarissen echt een enorm voordeel hebben van ons bezoek. Ter voorbereiding hebben we samen met hen boodschappen gedaan in Tamatave. We koken zelf op onze eigen spullen en met ons eigen voedsel en dus moeten we aan spullen komen om te kunnen vertrekken. Met drie Tuk Tuk’s vertrokken we naar de stad.

Tuk tuk Tamatave Tuk tuk Tamatave1

Tamatave is de haven van Madagaskar en is anders dan Tana (Antananarivo). Het is veel vlakker en je ziet er veel Push Push (een soort riksja) en veel Tuk Tuk’s. De chaos in het verkeer is wel vergelijkbaar met Tana. De wegen zijn vol met wandelaars, fietsers, PushPush, TukTuks, auto’s en vrachtwagens die elkaar op allerlei manieren passeren. In de wanorde lijkt toch een soort regel te zijn want er wordt weinig tot niet geclaxonneerd en gescholden.

Tamatave

Het winkelen is echt geweldig. Afdingen op potten en pannen en goede groenten en rijst zoeken. Het prijs systeem is erg verwarrend. Als een verkoper bijvoorbeeld 90 roept moet ik 18.000 Ariary betalen. Het duurde even voordat ik begreep dat ik dat met 200 moet vermenigvuldigen, vooral omdat iedereen mij uit probeerde te leggen dat ik het door 5 moest delen. Later hoorde ik dat mensen in Tamatave nog steeds in Franse francs rekenen.

Outreach shopping Tamatave1 Outreach shopping Tamatave5 Outreach shopping Tamatave3

De TukTuk bestuurders hebben ons weer veilig thuis gebracht. Nu zijn we echt klaar om te vertrekken. Nog een nachtje slapen... welterusten!

1. Philinde:
    7 februari 2018
    Tsjonge wat leuk zeg om jullie verhalen te kunnen lezen. Gaaf om te lezen dat jullie zo'n bijzondere tijd hebben daar!! Enjoy, liefs
  2. Wies Kneppers:
    7 februari 2018
    Wat een ervaring om mee te maken
    Ik volg julle op de voet
  3. Marketing:
    8 februari 2018
    Super leuk Ard + Fam!!
    Groetjes van de Marketing...
  4. Maureen Van Steenderen:
    8 februari 2018
    Wat een belevenissen weer... Zegen voor jullie allen!!!!
  5. (O)pa Piet:
    9 februari 2018
    Je moet ook wel ondernemend zijn zeg. Wel makkelijk dat de handelaar een oud groentevrouw bij zich heeft.
    Sterkte in de bush. Gods zegen voor de reis.
  6. Janke:
    10 februari 2018
    Mooi om vanuit het thuisland jullie verhalen te volgen. Beeldend om in de buurt van " Het is zout" Iets voor de mensen daar in Christus iets te mogen betekenen. Zijn zegen toegebeden.
  7. Guus en Amira:
    11 februari 2018
    Hoe gaat het met jullie in Madagaskar.....Mathilda?
    Hartelijke Groet van Guus en Amira
  8. Jakobien Talma:
    11 februari 2018
    Hoi allemaal daar, wat gaaf om dit zo te volgen; een feest van herkenning!!
    Ben benieuwd hoe het met jullie in de bush bush gaat, hopelijk niet al te veel last meer van lichamelijke ongemakken, want je hebt al genoeg aan jezelf met alle indrukken, ervaringen en de cultuurshock!
    In gedachten bij jullie,
    Liefs Jakobien
  9. Alexander:
    11 februari 2018
    Wat een prachtige verhalen! Volgens mij hebben jullie even een paar dagen geen verbinding dus even afgesloten van het internet. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wens jullie een gezegende week als gezin en alle mooie mensen die jullie mogen ontmoeten!
  10. Fanny, Gathan & Yami:
    12 februari 2018
    Super leuk om te zien wat jullie daar allemaal doen..genietse! groetjes voor Mathilda en gezin van Fanny, Gathan & Yamilena