Op bergen en in dalen, ja overal…

9 februari 2018 - Atsinanana, Madagaskar

Het plan van vandaag is helpen bij de bouw van een gebouw ter vervanging van een die door de cycloon verwoest is. Het is in een dorp dat ongeveer 3 uur lopen van ons dorp af ligt. Wat een geweldige wandeling was dat. Over bergen en door dalen, langs rijstvelden en enorme Madagaskar palmen. Achterom kijkend konden we de Indische oceaan zien. We wilden om 7 uur vertrekken zodat we nog een aantal uren zouden kunnen helpen. Rodin is onze gids en hij komt om 8 uur, dat is alvast een uur vertraging. Aangekomen bij het dorp zien we dat het skelet van het gebouw al bijna staat. Het is op een open plek midden in de brandende zon. Omdat we moe zijn van de wandeling worden we door de chief van het dorp in de schaduw gezet en krijgen we kokosnoten die we lekker leeg drinken. Als we uitgerust zijn stoppen de mannen al snel met bouwen en komen voor de lunch ook in de schaduw zitten. Er wordt vandaag niet meer gebouwd omdat we naar de kerk gaan waar wij mogen spreken en we met elkaar bidden. Als dat klaar is is het 15:00 uur en moeten we weer terug.

IMG_3063 IMG_3064 IMG_3069 IMG_3100 IMG_3103

Het is fijn om de christenen die we hier ontmoeten te mogen bemoedigen. De preek vertelde over discipelschap en leiderschap. Dat we met elkaar in liefde verbonden onderweg mogen zijn in Gods koninkrijk en dat dat zo praktisch is dat we elkaar mogen leiden en discipelen in de dagelijkse werkzaamheden.

IMG_3122

Tijdens de wandeling liet Rodin ons zien hoe we water kunnen vinden in de stelen van de Madagaskar palmen. We zagen ook hoe de bevolking van dit gebied een berghelling platbrand om er een gewas, meestal rijst maar ook cassave, te kunnen verbouwen. De tactiek van de verschroeide aarde. Dat werkt helaas maar voor een keer oogsten. Het resultaat is kale hellingen, gelukkig zijn er in de dalen wel blijvend vruchtbare akkers en rijstvelden.

IMG_3078 IMG_3080

Na de wandeling terug zijn we lekker wezen afkoelen in de lagune bij ons dorp. Voor het avond eten hebben we met de kinderen van het dorp liedjes gezongen en na het avondeten, in het donker, gaan we vroeg naar bed.

Morgen bezoeken we weer een ander dorp.

1. Marjan:
    14 februari 2018