Onderweg zijn door aan te komen in een nieuw dorp

8 februari 2018 - Atsinanana, Madagaskar

De ochtend hebben we gebruikt om ons te settelen in het dorp. Na de lunch zijn we onderweg gegaan naar een naburig dorp dat …….. heet wat vertaald kan worden door: “het nieuwe dorp”.
De chief van dit dorp legt uit dat hij met zijn gezin hier een nieuw dorp heeft gesticht. Blijkbaar kan je gewoon ergens gaan wonen en dat dan jouw grondgebied verklaren.

Hij vertelde ook van de moeilijkheden die ze momenteel ervaren. Door de cycloon is er een rijst oogst mislukt waardoor er geen rijst is en ze dat moeten kopen in de omgeving. De visstand in de rivier is door de cycloon ook erg laag. Normaal verdient een visser op een dag 1.500 Ariary (€ 0,39) nu is dat maar 500 Ariary.
Naast economische problemen kent deze familie ook lichamelijke problemen. De vrouw van de chief moet eigenlijk geopereerd worden aan een cyste in haar baarmoeder, maar de operatie van € 200,00 is niet op te brengen.
We hebben kadoos meegebracht, met de kinderen bespeelt en we hebben met deze mensen gebeden. Ik vind het zelf niet veel maar het wordt ervaren als een grote bemoediging.
Het is fijn om te ontdekken dat deze mensen op God vertrouwen en dat ze dankbaar zijn voor wat ze hebben.  Mooi dat wij deel mogen zijn van Gods werk in het leven van deze mensen.

IMG_3024 IMG_3031

1. Marrèt:
    13 februari 2018
    Fijn om te horen wat jullie doen ❤ ik bid met jullie mee 💖
  2. Jacomien:
    13 februari 2018
    Heel mooi om jullie zo te kunnen volgen.
    Zoals iemand zei: dit is een lifetime experience,
    dat dit zo zal zijn lijdt vast geen twijfel.

....zou er al heimwee zijn naar jullie vaderland....ik vraag 't me af ;-)

Nog een mooie tijd gewenst.
  3. Petra Paauw:
    13 februari 2018
    Mooi om mee te lezen met jullie prachtige reis en hoe gaaf om mensen zo te kunnen bemoedigen op een simpele manier je hebt behoorlijk wat kilometers moeten maken Ard om deze mensen te bemoedigen.☺ Ruben vraagt regelmatig naar jullie. geniet nog en ben benieuwd naar de vele verhalen!!
  4. Mama:
    14 februari 2018
    Hoi lieverds, fijn om steeds iets van jullie te horen. Het gaat goed met jullie, begrijp ik. Hier is ook alles ook goed.
  5. Wies Kneppers:
    14 februari 2018
    Ik zit met Mien Vermeer te genieten van de mooie fotoos
  6. Janine:
    14 februari 2018
    Tsja 200 Euro voor een operatie... hier een schijntje in Madagaskar een vermogen.